Wanneer u een auto-ongeluk krijgt, zijn er bepaalde stappen die u mogelijk wilt nemen om ervoor te zorgen dat iedereen veilig is, om de wet te volgen en om het proces voor verzekeringsclaims op gang te brengen. Om ervoor te zorgen dat je geen brokken maakt op de weg moet je goed kennis van zaken hebben. Met een theoriecursus Zwolle kom je al een heel eind.
Volgens het Insurance Information Institute (III) kunnen de volgende stappen u helpen bij belangrijke beslissingen die u moet nemen als u een auto-ongeluk hebt gehad, of u nu schuldig was aan het ongeval of niet.
1. Controleer jezelf op blessures
Als je gewond bent, bel dan 911 of vraag iemand anders om dit te doen. Als je ernstig gewond bent, probeer dan niet te bewegen en wacht op hulpdiensten
2. Controleer het welzijn van je passagiers
Als je niet te gekwetst bent om te verhuizen, controleer dan de andere passagiers in je auto. Als iemand gewond is, bel dan de hulpdiensten of vraag een omstander om hulp.
3. Breng jezelf naar een veilige plek
Als je kunt, ga dan naar de kant van de weg of een trottoir. Als uw auto veilig is om te rijden en gevaar veroorzaakt waar hij is, trek hem dan naar de kant van de weg. Laat het anders waar het is en breng jezelf in veiligheid.
4. Bel 112
Of een ongeval nu wordt beschouwd als een kleine spatbordbuiger of een grote aanrijding, de politie bellen is belangrijk – en in sommige staten is het wettelijk verplicht. De agenten zullen een ongevalsrapport invullen en de plaats van het ongeval documenteren. Als de politie niet naar de plaats van het ongeval kan komen, kun je naar het dichtstbijzijnde politiebureau gaan en zelf aangifte doen, aldus de III. Wanneer u een claim indient bij uw verzekeraar, kan deze om een kopie van het politierapport vragen om u te helpen bij het claimproces.
5. Wacht op hulp.
Zet je motor af, zet je alarmlichten aan en gebruik de weg fakkels in je nood carkit om andere voertuigen te waarschuwen om te vertragen.
6. Wissel informatie uit
Nadat u zeker weet dat u en eventuele passagiers ongedeerd zijn, wisselt u contact- en verzekeringsgegevens uit met de andere bestuurder. Volgens de III zijn dit de belangrijkste informatie die bestuurders na een ongeval moeten uitwisselen:
- Volledige naam en contactgegevens
- Verzekeringsmaatschappij en polisnummer
- Rijbewijs en kentekennummer
- Type, kleur en model van het voertuig
- Locatie ongeval
De III raadt aan om niet over fouten te praten wanneer u de feiten met de andere bestuurder doorneemt. Wanneer u een verzekeringsclaim indient, bepaalt de schade-expert die uw claim beoordeelt op basis van een inspectie van de beschadigde voertuigen/eigendommen, informatie verstrekt door u en de andere partijen die bij het ongeval betrokken zijn, en eventuele ondersteunende documentatie, zoals het politierapport of foto’s van het toneel.
7. Documenteer het ongeval
Om uzelf te helpen beschermen, raadt de III u aan de volgende stappen te nemen:
- Identificeer de officieren.
- Zodra de politie arriveert, krijgt u de naam en het badgenummer van alle reagerende agenten.
- Neem een kopie.
- Vraag aan de aanwezige politieagenten waar u een kopie van het ongevalsrapport kunt krijgen. Uw verzekeraar kan om een kopie van het rapport vragen wanneer u een autoverzekering claim indient.
- Foto’s maken.
- Documenteer het ongeval grondig door foto’s van uw voertuig vanuit verschillende hoeken te maken en de schade aan beide auto’s te tonen. Het kan ook een goed idee zijn om foto’s te maken van het kenteken van de andere auto. U kunt tijdens het claimproces mogelijk foto’s delen met uw verzekeraar om uw claim te ondersteunen.
- Neem namen op.
- Noteer de namen en adressen van alle betrokken partijen, inclusief eventuele passagiers in het andere voertuig.
- Praat met getuigen.
- Als er getuigen waren van het ongeval, noteer dan ook hun namen en hun contactgegevens.
Om al deze documentatie op orde te houden, kunt u deze pagina met ongeval informatie in uw voertuig bewaren.
8. Meld het bij de verzekeraar en start het claimproces
Misschien wilt u uw verzekeringsagent bellen terwijl u ter plaatse bent. Zo kunnen zij u precies vertellen wat ze nodig hebben om uw claim in behandeling te nemen en wat u kunt verwachten tijdens het claimproces. Een ongeval kan zelfs de meest ervaren bestuurder in de war brengen, maar het volgen van deze stappen kan u helpen beschermen tegen onnodige zorgen. Op die manier kunt u zich concentreren op het samenwerken met uw verzekeringsmaatschappij om uw voertuig zo soepel en snel mogelijk te laten repareren.